Tutti a Iscol@ Linea B3 – IDEA (Educational Innovation and Learning)2021-05-25T13:28:07+00:00

HIGHLIGHTS

Un e-book sul progetto IDEA

August 26th, 2020|0 Comments

E' stato appena pubblicato dalla casa editrice "Logus Editore" un e-book dal titolo "Progetto IDEA: Innovazione Didattica E Apprendimento" in formato ePub. La pubblicazione contiene testi su tutti gli aspetti di IDEA: Descrizione di [...]

Francesco Cabras al Convegno internazionale 10-11 Febbraio

June 15th, 2020|Comments Off on Francesco Cabras al Convegno internazionale 10-11 Febbraio

Who is Francesco Cabras? Francesco Cabras è un imprenditore nel campo dello sviluppo software di soluzioni tecnologiche cloud-based e svolge anche il ruolo di consulente. Ha un’esperienza ventennale nel mondo dell’ICT, e prima di dedicarsi [...]

MORE NEWS

EVENTS

MORE EVENTS

THE BIRTH OF THE PROJECT

The Linea B3 IDEA Project, hereinafter called IDEA, is an integral part of the regional programme Tutti a Iscol@. It derives from the experience gained by the Educational Technology group (Edutech) of CRS4 in the Tutti a Iscol@ Linea B2 project (2015/2018). The latter organized many extracurricular educational workshops in Sardinian schools, based on an innovative approach using digital technologies. IDEA focuses on teachers experimenting with digital technologies. This way, innovative knowledge and practices are anchored in curricular activities and become part of schools heritage.

THE THEMES

The IDEA project experimentation unfolds in 2019 and focuses on the following three themes

SCHOOL WITHOUT WALLS

Taking school programmes beyond schools walls, giving students the opportunity to take a more in-depth and critical look at their territory.

COMPUTATIONAL THINKING

“Computer Science is no more about computers than astronomy is about telescopes” (E.W. Dijkstra)

INTERDISCIPLINARITY IN DIGITAL TEACHING

The use of Artificial Intelligence for an overall approach of school subjects.

“IDEA aims to renew teaching practices, by guiding teachers in a path of experimentation using Digital technologies”


PROJECT ACTIVITIES

0
Head Schools
0
Tutors
0
Teachers
0
Schools

– THE NUMBERS REFER TO TWO YEARS OF PLANNED ACTIVITIES –

The project foresees public meetings for teachers. Events take place in Sardinia and are an opportunity to reflect and exchange ideas on technological innovation in teaching. All the work done – paperwork, knowledge, experiments, documentation – flows into both this web site and the platform developed by CRS4 to share and disseminate the project results and contents.

THE IDEA TEAM

Carole Salis
Carole Salis
Scientific coordinator of the project
Giuliana Brunetti
Giuliana Brunetti
Experimentation
Francesco Cabras
Francesco Cabras
Technological Platform
Giovanni Casu
Giovanni Casu
Web Platform
Stefano Monni
Stefano Monni
Technological Platform
Giovanni Moreddu
Giovanni Moreddu
Web Platform
Fabrizio Murgia
Fabrizio Murgia
Experimentation
Maria Pace
Maria Pace
Management
Marco Soddu
Marco Soddu
Management of programmes financed by European structural funds
Daniela Spissu
Daniela Spissu
Administrative support
Claudia Vacca
Claudia Vacca
Administrative support
M. Florence Helga Wilson
M. Florence Helga Wilson
Conference organization
Davide Zedda
Davide Zedda
Experimentation

RIALE o Remote Intelligent Access to Lab Experiment è:

una metodologia e una piattaforma didattica che consente a docenti e
studenti l’accesso remoto sincrono ed asincrono alle attività
sperimentali di laboratori tecnico scientifici di università, enti di
ricerca e scuole.

La finalità principale di Riale è quella di offrire alle scuole della
Sardegna un ambiente didattico innovativo finalizzato allo sviluppo di
conoscenze tecnico scientifiche.

RIALE propone due modalità di utilizzo:
in sincrono, in collegamento in diretta con il laboratorio tecnico scientifico
in asincrono, con la fruizione di contenuti su una Timeline
interattiva personalizzabile dal docente

Durante le sessioni sincrone docenti e studenti partecipano in diretta
ad un’esperienza laboratoriale compiuta dal ricercatore/tecnico di
laboratorio. La collaborazione a distanza è resa possibile da
videocamere e sensori/attuatori installati all’interno dei laboratori.
La classe necessita di uno o più PC, di una connessione in banda larga
(minimo 4Mb/s in upload e download per postazione), di un
videoproiettore o di una LIM e di un’applicazione per videochiamate.

Gli accessi asincroni avvengono attraverso una Timeline interattiva
che il docente può personalizzare e nella quale può inserire
materiali didattici di vario tipo (documenti, test, ecc.). Lo studente
può visualizzare nella Timeline personalizzata dal suo docente, nei
tempi che preferisce, la registrazione della sessione sincrona alla
quale ha eventualmente partecipato e fruire dei contenuti didattici
necessari alla comprensione di ciascuna fase del processo scientifico.

    TUTTI A ISCOL@ LINEA B3 IDEA
    is a project carried out by The Department of Education of the Autonomous Region of Sardinia, Sardegna Ricerche, CRS4 and financed with Cohesion Action Plan resources

    Contact Info

    CRS4, Loc. Piscina Manna, Edificio 1, 09050 Pula

    Web: IdeaB3